När ska man låta bli att träna?

Det är viktigt att röra på sig varje dag för att hälsan ska hållas i trim.  Flera rekommendationer gör gällande att man ska ägna sig åt minst en halvtimmes fysisk aktivitet per dag. Men det finns tillfällen när kroppen inte mår bra av att träna och man kan behöva återhämta sig med vila istället.

Vid en stor viktnedgång

Det är normalt att pendla i vikt mellan olika dagar men det ska i så fall handla om något enstaka kilo upp eller ned. Om du däremot märker att du plötsligt rasar i vikt kan detta vara ett tecken på att något står fel till. Såvida man inte har en väldigt hög startvikt är det bättre att ha en långsam men stabil viktnedgång än alltför snabb viktminskning. För snabb viktminskning leder istället ofta bara till jojobantning. Vila istället.

När din vätskenivå är i obalans

Om du märker att din urin är mörk betyder detta ofta att du har fått i dig för lite vätska. Det innebär att kroppen är uttorkad och behöver återhämta sin balans innan du kör ett hårt träningspass som driver ut ytterligare vätska ur kroppen. Om du försöker att på kort tid ersätta all vätska du förlorat kommer du bara att kissa ut det direkt, därför är det viktigt att konstant dricka vatten under flera timmar och efter det kan du ge dig på träningsmaskinerna.

När du har ovanligt låg energinivå

Om du har haft en tuff dag där hjärnan är ovanligt ansträngd kan det ta emot att träna. I vissa fall kan det vara ett bra sätt att få tillbaka energinivån men om du är extremt trött mentalt så påverkar det även kroppens prestationsförmåga. Träna lite lugnare och se till att slappna av ordentligt så att kroppen får återhämta sig. Försök inte heller att snabbt höja din energinivå med olika kosttillskott om kroppen inte riktigt hänger med. Använd istället kosttillskott nästa dag när du är på topp för att få ut det absolut mesta av träningen. Läs mer på Topformula.

När du är sjuk

När du har dragit på dig en sjukdom som exempelvis förkylning jobbar kroppen hårt för att arbeta mot infektionen. Återhämtning krävs och kroppen har inte lika mycket energi att rikta mot träning. Det finns några olika regler att följa om huruvida du bör träna eller inte: har du haft snuva under en lång tid kan träning hjälpa att återhämta kroppen, om du däremot har ont i halsen eller feber bör du stanna hemma och hellre låta kroppen återhämta sig med varma drycker.