Så länge ska du vänta mellan träningspassen

Att träna rätt är mer än bara att kunna utföra övningar korrekt. Det är också viktigt att veta när man inte bör träna. Det finns, som vi redan skrivit om, vissa omständigheter där träning kan vara farligt. Men nu tänkte vi prata lite om vilken återhämtningstid som behövs mellan träningspassen för att få ut så mycket som möjligt av träningen.

Så får du superkompensation

Superkompensation är processen av att din träning bryter ned musklerna för att sedan bygga upp dem igen, starkare och mer uthålliga. Om man planerar sina träningspass med allt för korta intervaller så hinner inte musklerna bygga upp sig ordentligt, och då finns risken att träningen blir bortkastad. Musklerna går helt enkelt tillbaka till samma form de hade innan passet – kanske rentav till en sämre form.

En bra tumregel är att en muskel som utsatts för hård träning behöver vila mellan 48 och 72 timmar. Men pass med lägre intensitet har också kortare återhämtningstid.  

Sömnen är oerhört viktigt

Att vila innebär inte bara "att inte träna". För att kunna prestera på gymet, och därigenom få bättre resultat, måste du också se till att du får tillräckligt med sömn. Otillräcklig sömn leder till trötthet, retsamhet och stress, och kan bidra till att sänka både muskeluppbyggnad och fettförbränning. Ett vanligt riktmärke är 8 timmar sömn per natt, men alla har olika behov. Vissa klarar sig på mindre, andra behöver lite mer. Det viktigaste är att du planerar din vardag på ett sådant sätt att du hinner få tillräckligt med sömn.

Träning varje dag kan vara riskfyllt

Det är rekommenderat att man har minst en hel vilodag per vecka. När man börjar träna på avancerad nivå kan man planera träningen noggrant efter sina muskelgrupper så att man kan träna varje dag utan att riskera överbelastning. Men det är ändå viktigt att se till att man får åtminstone en dag utan att anstränga kroppen.

Lyssna på kroppen

För att avsluta så kan mängden vila man behöver variera en del beroende på vilken nivå man har. Är man inte i form behöver man oftast vila längre, och är man i god form kan man antagligen vila något mindre. Det bästa är att lyssna på kroppen och inte överanstränga sig själv genom allt för hård träning allt för ofta.